|
El sistema de Tv analògica
per via hertziana
Des de l’any 2006 diferents estats europeus han tancat les
emissions analògiques de televisió. El 2006 van
ser Luxemburg i Holanda; el 2007, Finlàndia, Andorra,
Suècia i Suïssa: el 2008, Flandes i l’any
2009, Dinamarca i Noruega,.
L’any 2010 toca a l’Estat espanyol
finalitzar aquesta etapa. L’any vinent 2011,
França, Portugal, Valònia i Croàcia
faran el mateix i el 2012, el Regne Unit, Itàlia i
Txèquia completaran, a la zona oest europea,
l’extinció dels sistemes analògics
mitjançant ones hertzianes.
Aquest fet, m’ha provocat un petit sentiment
d’enyorament, tot i desitjar la irrupció de les
noves tecnologies digitals. Em fa venir a la memòria la
frase del poema d’en Josep Vicenç Foix, que molt
sovint fem servir en aquest programa: “Ens exalta lo nou i
ens enamora lo vell” .
Aquest tancament, com a fet pràctic
d’evolució no comporta cap inquietud,
però a molts dels que ens escolten li pot provocar
reflexions o records de vivències de la seva vida, com a
televidents passius o alguns com a professionals tècnics en
aquesta història. L’estàndard
analògic ens ha acompanyat molts anys en la ràdio
i la televisió. En el cas de la ràdio la vida
útil serà més llarga,
perquè intervenen temes de mobilitat, complicats i cars
d’aplicació ara mateix. En el cas de la TV, el
canvi a nous sistemes tecnològics ja comprovats
és molt mes fàcil. Per això la
ràdio en amplitud modulada que escoltem per l’ona
mitjana o curta que va ser el primer sistema de ràdio,
possiblement, serà el darrer en fer el pas a la
digitalització.
Si fem una mirada enrere i comprovem els passos que enginyers,
fabricants i politics han fet per arribar a la qualitat dels
últims anys de les emissions analògiques no els
menystindrem. Recordem que la historia va començar amb la TV
electromecànica, amb el disc de Nipkow. Molts
països europeus i americans van fer diferents proves mes o
menys exitoses a partir d’aquesta tecnologia. Potser el
més destacat va ser l’escocès John
Logie Baird, que el 1925 aconseguia una definició inicial de
30 línies, just per reconèixer una imatge.
L’esforç de tots aquells enginyers va aconseguir,
l’any 1936, el pas a 240 línies de
resolució en el sistemes electromecànic.
També la CBS i NBC americana feien proves
semblants l’any 1930. Marconi-EMI, a l’any 1936,
creava un dels primers sistemes d’escaneig
electrònic provat a l’Alexandra Palace de Londres.
Era el primer sistema de 405 línies que la BBC va adoptar
fins el 2 de gener de 1985. Els alemanys, abans de la Segona Guerra
Mundial, també tenien un estàndard
electrònic de 441 línies. Els americans van crear
mitjançant la RCA el seu sistema de 525 línies i
la Unió Soviètica, el 1948, va posar en marxa la
norma de les 625 línies, que posteriorment la CCIR va
adoptar i estandarditzar. A França en René
Barthélemy va crear el sistema a 819 línies, que
la TF1 va adoptar en canals de VHF i que va ser sense color fins el
1985. Aquest enginyer fins i tot va fer proves amb resolucions de 1015
i 1042 línies, tot un acostament a l’alta
definició analògica.
Tots aquest estàndards es van anar adaptant a diferents
mercats que, influïts per polítiques de
protecció tecnològica o alineament
polític, van crear variants en aspectes com la
modulació de vídeo, la
modulació d’àudio, les amplades de
banda i els sistemes de freqüència de la xarxa
elèctrica. Es van diversificar els estàndards
fins a 13 o 14 variants arreu del món, que estaven definit
per lletres i s’aplicaven segons les bandes de
freqüència i normatives de la CCIR .
L’any 1953 els Estats Units de Nord-amèrica va
crear el primer sistema de color NTSC, que per cert ja va
desaparèixer de les ones americanes l’any 2009 i
ho farà de les canadenques el 31 d’agost del 2011.
A inicis dels seixanta, l’enginyer Walter Bruch, de la
Telefunken, va crear una variant perfeccionada del sistema
americà, anomenat PAL que es va implementar al Regne Unit el
1964 i a Alemanya el 1967.
Els francesos, sempre reticents a voler acceptar la norma americana i
alemanya, van crear, als laboratoris de Thomson, la norma SECAM ideada
per Henri de France i amb el suport del govern del general De Gaulle.
Curiosament, a començaments dels 80, Thomson va comprar
Telefunken i actualment té una participació
important a RCA, impulsor i creador del sistema NTSC,
compromès amb la norma americana digital de
televisió ATSC.
Políticament els noms dels sistemes de color van tenir
definicions d’acudit.
NTSC – “Never twice the same color”.
SECAM – “System essentially contrary to the
american method”.
PAL – “Picture Always Lousy” (terrible).
Les normes de color es van haver d’adaptar als diferents
sistemes i van aparèixer multitud de variants. El PAL en
té 7. El SECAM, 3 i el NTSC, 1.
Per acabar comentar els afegits que el senyal analògic de
televisió ha implementat durant tots aquests anys:
El sistema de Teletext. Inicialment cada radiodifusor o país
tenia el seu: Ceefax a la BBC, Oracle a la ITV, Antiope a
França.
Els sistemes de canals d’àudio. Inicialment de
caràcter analògic, com el Zweikanalson alemany,
amb possibilitat d’estèreo o dual -que va
implementar el canal de TV3 a Catalunya. Posteriorment el
sistema amb subportadora digital NICAM que van fer servir TVE, les
privades i el Canal 33.
El PAL Plus, la extensió del PAL. Etc.
A Catalunya hem tingut 51 anys de vida analògica televisiva.
Joaquim Fàbregas, Març de 2010
Prohibida la
reproducció en qualsevol mitjà sense el
permís de l'autor (jfabregasrius@menta.net)