|
La ràdio digital
terrestre: l’assignatura pendent, a Europa
Les modalitats radiofòniques digitals terrestres, agrupades
inicialment sota la normativa DAB a Europa, van ser dissenyades a
finals dels 80’s. Malauradament no es varen aplicar fins a
mitjans dels 90’s. Aquell retard, degut principalment al fet
d’haver d’agrupar les emissores per paquets o
múltiplexs, en bandes de freqüències
noves, i al fet d’haver de dissenyar nous equips i
establir nous acords entre radiodifusors, va provocar un seguit
d’entrebancs que van congelar la seva expansió
arreu del món.
En teoria la norma DAB està vigent en molts països,
com Canadà, Itàlia, Alemanya, Espanya, Portugal
etc. Però només al Regne Unit, i potser
a Dinamarca, s’ha implementat de forma més o menys
eficaç. S’han venut equips de fabricants locals i
s’han estructurat xarxes privades i publiques.
Enguany, però, s’ha començat a notar un
descens significatiu en la venda d’equips DAB.
Al Regne Unit s’han venut uns 10 milions d’equips
DAB. La venda va ser sostinguda fins el 2008, amb uns 2 milions
d’equips anuals. Si es volgués substituir tot el
conjunt d’equips actuals d’FM, en caldrien 150
milions.
Si ens fixem en els equips auto-ràdio, actualment
només hi ha 900.000 aparells DAB. Tenint en compte que hi ha
30 milions de vehicles, ja ens imaginem l’esforç
que caldrà fer, perquè els fabricants de vehicles
assoleixin la fita.
Aquestes dades provenen de l’estudi fet al Regne Unit a
partir de la resolució del govern que fixava el 2015 com a
data per apagar les emissions analògiques en FM.
Aquella decisió va comportar critiques molt ferotges,
sobretot dels radiodifusors privats.
A França el Conseil Superieur Audovisuel (CSA) treballa en
l’engegada de la ràdio digital en la modalitat
Digital Multimedia Broadcasting (DMB). Les primeres ciutats en
gaudir-ne seran: París, Marsella i Niça. A dia
d’avui tenen sobre la taula 55 projectes per
París; 41, per Marsella i 40, per Niça.
Quan comencin a funcionar les emissores en DMB, a mitjans del 2010, a
més de les emissores d’FM ja conegudes, hi
haurà noves ofertes com les que preparen RTL
L’Equipe, LCI Radio, Jazz Radio, R20 -per a infants- i Europe
1 Sport.
La incertesa en l’implementació de les modalitats
esmentades rau en la velocitat d’actualització de
les normes tècniques. Continuament es perfeccionen la
velocitat, la compressió i la possibilitat
d’aplicacions multimèdia.
El darrer actor en sortir en escena ha estat la norma Digital Radio
Mondiale (DRM). Tot i que inicialment aquesta norma estava pensada per
a freqüències inferiors als 30 MHz, darrerament
s’ha repensat per a freqüències
superiors, entrant en competència directa amb el DAB + i el
DMB.
Realment la modalitat DRM 30, està sent ben acceptada arreu
del món fins i tot als Estats Units. Un fet realment
sorprenent, doncs en qüestió de normatives, sempre
han volgut aplicar les seves, com és el cas del sistema HD
Ràdio (IBOC) . De mica en mica, i aprofitant el
canvi d’equips per part dels radiodifusors, la norma DRM
s’ha posicionat de forma destacada al davant. Tot i que hi ha
molts equips que tenen la possibilitat d’emetre en DRM, a dia
d’avui hi ha 50 instal·lacions en 26
països que emeten regularment. D’aquestes
instal·lacions, 17 ho fan en ona mitjana i 2, en ona llarga;
la resta, en ona curta, inclosa la modalitat local a la banda de 10
metres.
Els protagonistes més destacats són: el Regne
Unit (BBC), per nombre d’hores
d’emissió, i Alemanya, en recerca (R&D).
França aniria al darrera i la llista inclouria:
Rússia, Xina, Ruanda, Malàisia, Nova Zelanda,
Canadà i Austràlia.
L’Estat espanyol té actualment 3
instal·lacions emetent en DRM. Ràdio Nacional
d’Espanya i Radio Exterior d’Espanya tenen
més equipaments aptes per fer-ho, com el centre emissor de
Palau-Solità, a Catalunya. RNE emet, des
d’Arganda, per 1.359 kHz, amb un equip TRAM 10 de
Transradio. Transmet amb continuïtat, amb 10 kW i
propagació ionosfèrica, des del passat 22
d’octubre. En DRM té l’identificador
E7C238 i el nom de RNE-DRM Arganda. REE trasnmet des de Noblejas
(Toledo), amb el transmissor Continental Electronics 419H, de 300 kW i
potència DRM de 80 kW i antena de cortina de dipols
horitzontals, 4 hores diàries cap a Europa, pels
9.780 kHz. Des de Cariari, Costa Rica, es fa servir el
transmissor de 100 kW, dues hores cada dia, per emetre en DRM pels
9.690 kHz, amb 30 kW.
El passat 26 de novembre, la Unió Europea de
Radiodifusió i el consorci DRM van fer una conferencia a la
seu de Ginebra de la UER-EBU. Tècnics de la BBC, All India
Radio i altres emissores van fer les seves aportacions. Cal destacar
l’exposició dels resultats dels treball de camp en
la modalitat DRM+ que va fer l’enginyer Pablo Angueira de la
Universitat del País Basc. Aquest professor és el
cap del Grup tècnic dels 26 MHz.
Recordem que el Consorci DRM fa temps que va orientar el perfil dels
receptors que caldria comercialitzar. El Bàsic, el
Mitjà i el Multimèdia. Tots aquests
equips han de poder treballar amb les eines de suport que el sistema ha
implementat fins ara i poder adaptar-se a noves possibilitats. Les
eines multimèdia del sistema són
àmplies. Actualment algunes emissions implementen
l’EPG, el Journaline (teletext), el Slide Show, el Broadcast
Website i el Traffic i Travel (TPEG-TMC).
En la passada edició de la fira IBC 2009
d’Amsterdam es va presentar una nova aplicació de
l’empresa americana Grass Valley feta conjuntament amb
Thomson, Fraunhofer i New Star Electronics. Es tracta de poder emetre
imatges juntament amb els canals de so pel sistema DRM30. Aquesta
aplicació, comercialitzada amb el nom de DRM Content Server,
s’anomena “Dr TV”. Pot ser de molta
utilitat en zones poc comunicades d’Àfrica i Sud
Amèrica. Qui vulgui mes informació pot fer una
recerca a www.thomsongrassvalley.com.
En el cas de la norma DRM tenim la cadena gairebé completa.
Hi ha equips per emetre i produir. Hi ha radiodifusors emetent o amb
possibilitats de fer-ho. Hi ha un públic potencial.
Però, ens manca el darrer graó de la cadena: que
els fabricants importants produeixin equipaments. Entenc que, potser,
les noves aplicacions, que dia a dia s’afegeixen a la norma,
o l’ampliació a freqüències
superiors, que permetrien poder emetre amb un ample superior i amb
més qualitat, impedeixen la fixació final del
producte.
Joaquim Fàbregas, Desembre de 2009
Prohibida la
reproducció en qualsevol mitjà sense el
permís de l'autor (jfabregasrius@menta.net)