Quan s'acaba la II Guerra Mundial, les noves potències es reparteixen Europa en àrees
d'influència. La Unió Soviètica exercirà el seu poder sobre mitja Europa durant 45 anys més,
a través de les anomenades "democràcies populars", que, en realitat eren dictadures on el
partit comunista era l'amo a títol exclusiu i excloent. L'Espanya de Franco també era una
dictadura de partit únic, però com que era una criatura de règims derrotats, com els nazis
alemanys o els feixistes italians, no tenia cap crèdit internacional.
El 1945 a les Nacions Unides es plantejava la substitució del règim de Franco i el 1947 França
tanca les fronteres amb Espanya. A més, la Unió Soviètica reté els presoners de guerra de la
División Azul i els nens espanyols evacuats per la República durant la guerra civil. I en
aquest estat de coses comencen a arribar a Espanya refugiats anticomunistes de diversos països
de l'Est, procedents de diverses ideologies. Entre aquests refugiats, hi ha diplomàtics dels
Estats anteriors a l'ocupació soviètica, estudiants, artistes -com Els Vienesos, ja que Viena
estava ocupada parcialment pels soviètics-, futbolistes -cas de Kubala-, etc.
I llavors el règim de Franco comença a establir una sèrie de relacions amb uns governs a
l'exili, en contrapartida al fet que aquells moments molts països mantenien relacions amb el
govern a l'exili de la República espanyola. Era un intercanvi d'exiliats, però també era un
intercanvi d'ones hertzianes. Els països comunistes, gairebé tots, prestaven les seves ràdios
als exiliats comunistes espanyols. Ràdio Moscou comença el 1940, i de la secció espanyola
d'aquesta emissora naixerà la Pirenaica el 1941.
En acabar la Guerra Mundial, els antics partisans comunistes iugoslaus inauguren el 1946 les
emissions en castellà de Ràdio Belgrad. Les altres democràcies populars s'instauren a partir
del 1948, i llavors comencen les emissions en castellà per les ràdios de Praga, Budapest i
Varsòvia. I per fer-ho més refinat, com que a Catalunya el català estava prohibit, el 1950
Praga, Moscou i Belgrad comencen les emissions en català, just el mateix any en què Radio
Liberty comença les emissions.
I en lògica correspondència, doncs, el govern franquista va fer el mateix però a l'inrevès. I
això dura uns 10 anys, des de 1949 fins 1959, quan el els Estats Units posen en funcionament el
1959 el camp d'antenes de Ràdio Liberty, a Pals, a la Costa Brava, per complementar l'emissor
de Glória a Portugal.
Quan això passa ja no té cap sentit que RNE segueixi amb les emissions anticomunistes cap a
l'Europa de l'Est. Però el cas és que entre el 49 i el 59 hi ha unes emissions de Ràdio
Nacional fetes per exiliats de diversa mena. Com que d'aquests exiliats n'hi ha que són
demòcrates i n'hi ha que no, la justificació és que es fa és per "solidaritat cristiana".
Així comencen aquestes emissions sovint dirigides per representants a Madrid de governs a
l'exili, és a dir, ambaixadors de governs sense país, i locutades per estudiants instal.lats
al col.legi major Santiago Apòstol de Madrid, que s'havia creat expressament per als refugiats
anticomunistes. Les emissions acostumaven a ser d'uns 15 minuts diaris i estaven exemptes de
passar per la censura. És a dir, els exiliats que feien de periodistes tenien una llibertat
d'expressió que els autèntics periodistes d'aquí no tenien.
D'aquesta manera, el 1948 l'Hongria del regent a l'exili en la persona d'Ot d'Habsbug, demana,
en una visita oficial a Espanya, emissions en hongarès. El locutor i redactor de les emissions
era F. De Marossy que també era l'ambaixador a Madrid del govern a l'exili. Les emissions de
RNE es van justificar perquè com que el nou regent es deia Ot d'Habsburg i els Habsburg van
reinar a Espanya entre el segle XVI i el segle XVIII, se'ls havia d'ajudar.
El locutor-ambaixador Marossy, però, no estava massa ben vist perquè havia representat el govern
del regent anterior Miklós Horthy, que havia entregat mig milió de jueus als camps nazis, i
justament a Espanya hi havia refugiats jueus hongaresos que havien escapat dels camps
d'extermini nazis gràcies a les gestions del diplomàtic franquista Angel Sanz Briz, que en
va poder salvar uns 5.000 de l'holocaust. Però amb l'aixecament antisoviètic del 56 a
Budapest, i la posterior repressió, les emissions de "solidaritat cristiana" cap a Hongria de
RNE van tenir una dimensió més pregona ja que el cardenal primat va ser empresonat, i després
va acabar refugiat a l'ambaixada americana, d'on no podia sortir.
En canvi, el polonesos, una nació també catòlica, s'ho tenien molt més ben muntat. Van
aconseguir 30 minuts diaris, que omplien fins i tot amb notícies esportives. I és que
disposaven del suport logístic dels emigrants polonesos als Estats Units i del govern polonès
exiliat a Londres, i que era a la capital britànica des del 39, quan els nazis i els soviètics
ocupen el país.
Aquest govern polonès de Londres hauria d'haver tornat a Polònia el 45, ja que la II Guerra
Mundial comença justament per la invasió nazi-soviètica de Polònia. Però tot i que la
resistència dirigida pel govern exiliat a Londres va provocar l'aixecament de Varsòvia l'agost
de 1944, els russos van imposar un altre govern, el de Liublin, als aliats occidentals.
Aquest govern filosoviètic fa una sèrie de trampes i aconsegueix que els comunistes guanyin
fraudulentament les eleccions de 1948. I inicialment les potències occidentals van reaccionar
de mala manera, cosa que va permetre que el govern polonès de Londres impulsi un maquis contra
el govern comunista. El govern a l'exili també de seguida disposa de Ràdio Europa Lliure, és a
dir, Ràdio Liberty, i això fa que les emissions de RNE en polonès, es beneficiessin de la
producció de programes de Ràdio Liberty.
De tota manera a Madrid hi ha un locutor-metge, Miroslaw Sokolowski, que durant 10 anys va
locutar per RNE en ones curtes. D'altra banda, les hostilitats de guerra freda de la Polònia
comunista amb l'Espanya franquista van ser molt turbulentes fins 1955-56, perquè Polònia era el
principal padrí del govern republicà espanyol a l'exili davant de l'ONU, ja que l'URSS no
reconeixia la República. Però amb els canvis reformistes deñ 1956 a Polònia, que van liquidar
l'estalinisme, puja el "nacionalista" comunista Gromulka, que era a la presó, i obre portes a
l'església catòlica polonesa, que va adquirir algunes quotes socials de poder. I això fa que el
govern de Franco de seguida es va obrir comercialment a aquesta Polònia que sense deixar de ser
comunista s'estava recatolitzant.
Això va agradar força a Ràdio Vaticana, però no va agradar massa ni als locutors anticomunistes
polonesos de Ràdio Nacional, ni als comunistes espanyols de la Pirenaica. Per uns era
intolerable que Franco reconegués un govern titella imposat pels soviètics, i, pels altres era
intolerable que el govern comunista de Polònia vengués carbó a Espanya cada vegada que els
miners asturians es declaraven en vaga. I la Pirenaica, Ràdio España Independiente, aleshores
no es cansava de criticar els comunistes polonesos. En canvi, Romania no era un país catòlic,
sinó ortodox, i, per tant la solidaritat cristiana no era tant intensa, ja que els ortodoxos
eren heretges. Else seus sacerdots es poden casar. A més, la monarquia romanesa va facilitar
l'entrada dels comunistes al govern durant 2 anys, fins que aquests se'n cansen i fan fora el
rei.
Un personatge de la casa reial romanesa, el príncep Nicolau. va aparèixer per Madrid, i de
seguida va començar a fer ràdio. I l'any 1954 va demanar al general Franco disposar d'una
emissora específicament romanesa per emetre des de l'Estat espanyol. L'home tenia raó perquè en
aquells moments Radio España Independiente, la Pirenaica, s'acabava d'instal.lar a Bucarest,
com a emissora pròpia del Partit Comunista d'Espanya, i el príncep Nicolau devia pensar que per
reciprocitat hi tenia algun dret. Però les seves pretensions són desestimades i s'ha de
conformar amb l'estoneta de Ràdio Nacional. Aquestes emissions, procuraven evitar temes
espinosos bilaterals.
Així les emissions romaneses o hongareses evitaven parlar del contenciós de Transsilvània. Però
aquesta mena de problemes ètnics o nacionals van tenir efectes devastadors en altres emissions
de RNE. Tractem el cas de dos Estats, que avui dia ja no existeixen, Txecoslovàquia i l'antiga
Iugoslàvia. I tenien en comú la disbauxa nacionalitària, que va complicar força les emissions
de "solidaritat cristiana". Començarem per la catòlica Txecoslovàquia. En efecte, el 1938 les
democràcies francesa i britànica entreguen a l'Alemanya nazi Txecoslovàquia, pensant que Hitler
ja estaria content i no marejaria més.
Els nazis instauren un protectorat a Txèquia i un Estat pseudoindependent a Eslovàquia,
dirigit per un monsenyor Joseph Tiso. Aquest Estat clericalfeixista eslovac disposarà durant 6
anys d'una ambaixada a Madrid. Quan s'acaba la guerra, Txecoslovàquia es torna a unir i el 1948
es proclama la república popular sota control soviètic. Però a Madrid comença a funcionar a
l'antiga ambaixada txecoslovaca una oficina diplomàtica dels exiliats que representaven la
Txecoslovàquia unificada d'entreguerres que només va durar 20 anys. I al mateix temps, els
antics diplomàtics de l'Estat eslovac clericalfeixista impulsat pels nazis, que només va durar
5 anys, estan ocupats acollint refugiats a Madrid. Aleshores l'ambaixada de l'antiga
Txecoslovàquia democràtica i liberal, entra en conflicte amb els representants d'aquella
Eslovàquia clerical-feixista independent de la guerra, perquè tots dos volen fer programes per
Ràdio nacional. Uns volen emissions només en eslovac, sense dependre dels txecoslovaquistes de
l'ambaixada. I els altres, just al contrari.
Però a diferència del que passarà amb Iugoslàvia, tots plegats adopten una actitud pragmàtica.
Els demòcrates txecoslovaquistes de l'ambaixada obtenen uns programes de RNE que fan servir la
producció de Radio Liberty, sense massa complicacions. En canvi, els independentistes eslovacs,
el Comitè Eslovac d'Alliberament, dirigits pel diplòmatic Jozef Cieker, de l'antiga ambaixada
eslovaca, que aleshores també era el director del Col.legi Major Santiago Apòstol, que acollia
els estudiants refugiats de l'Est, s'han d'acontentar amb les emissions clandestines de la Veu
de la República Eslovaca- Estació Barcelona.
No se sap del cert, si realment aquesta emissora va emetre des de Catalunya o era una marca,
com l'Estació Pirenaica de Radio España Independiente. Aquesta segregació es produeix amb força
polèmica entre els afectats. S'arriba a fer una carta de protesta de nacionalistes eslovacs i
els socialcristians txecs, que eren força nacionalistes, adreçada al ministre Artajo, dient que
no podia existir una emissió unitària per tot Txecoslovàquia, i que s'havia de fer per separat,
com aconsellaven els principis cristians de llibertat i solidaritat entre les nacions. En el
cas iugoslau, la qüestió nacional i la legitimista reial, adquireix dimensions totalment
balcàniques, que tenen greus repercussions radiofòniques.
Per començar l'any 1945 el mariscal Tito i el general Franco eren a matar. Tito havia participat
en la coordinació de les Brigades Internacionals des de la Internacional Comunista per ajudar a
la causa de la República espanyola contra el "Alzamiento" de Franco. I Iugoslàvia, l'any 1946,
és el segon país comunista que comença a fer ràdio en castellà, justament amb la futura
escriptora catalana Teresa Pàmies com a locutora. La ruptura entre la Unió Soviètica i
Iugoslàvia, el primer cisma comunista, el 1948, té diverses repercusions, una el trasllat dels
locutors exiliats espanyols i catalans a Praga, cas de Teresa Pàmies, o a Budapest, cas de
Rafael Vidiella. Però els locutors iugoslaus van continuar fent programes en castellà.
També la ruptura amb Moscou fa que la Iugoslàvia comunista s'acosti cap a l'Oest, i viceversa.
Això fa que una sèrie de personalitats exiliades només es poden instal.lar a l'Espanya de
Franco, com Stanislav Krakov, exdirector de Radio Belgrad. Anteriorment, Anglaterra havia
tornat 10.000 refugiats al govern comunista de Belgrad, que van acabar assassinats massivament.
Després hi ha un conflicte civil a l'exili. D'un costat, el govern monàrquic iugoslau estava
exiliat a Londres des de 1941. Aquest govern al principi lluitava contra els ocupants feixistes
alemanys i italians, però després va lluitar més aviat contra els comunistes locals, que feien
una guerra de guerrilles contra els nazis. Els comunistes aconsegueixen el suport dels
britànics, i la paradoxa és quan s'acaba la guerra, el govern britànic ha d'aguantar a casa
seva un govern iugoslau "okupa" que va acabar al costat dels nazis, i a més aquest govern
"okupa" obre a Madrid una ambaixada, amb un ambaixador reial instal.lat, Lukovic, el qual el
maig del 49 demana emissions a RNE.
Aquesta petició és molt complicada d'atendre, perquè a més hi ha el conflicte de nacionalitats.
Durant la II Guerra Mundial l'Espanya de Franco va reconèixer l'Estat ústaixa de la Gran
Croàcia, que, aprofitant les circumstàncies s'havia fet independent, encara que en realitat era
un protectorat nazi. Aquest Estat ústaixa va considerar els serbis, com els jueus, de raça
inferior i va decidir eliminar al màxim la població jueva i sèrbia de Croàcia i Bòsnia.
En acabar la guerra mundial, el que més aviat van venir a Espanya van ser refugiats feixistes
croats, que lògicament no estaven massa bé amb l'ambaixada madrilenya de la monarquia a
l'exili, ja que el rei de Iugoslàvia era serbi. Aquestes rancúnies entre l'exili serbi i
l'exili croat fan aturar el projecte de les emissions de Ràdio Nacional cap a Iugoslàvia.
L'autoritat militar competent insisteix a través de l'Estat Major Central l'any 1952 i proposa
que hi hagi una emissió única iugoslava, sense parlar de serbis ni de croats.
Una cosa una mica difícil. Era com fer la quadratura del cercle. Llavors es van trobar que no
hi havia locutors serbis disponibles, mentre que els locutors croats, que eren alumnes del
col.legi Major Santiago Apóstol ho van aprofitar per fer propaganda ústaixa. I llavors i va
haver-hi un cert guirigai de la diplomàcia d'opereta dels refugiats.
El 1953 el tema de les emissions de RNE en serbo-croat encara estava verd. I lògicament si no
podia parlar-se de serbis i croats, com proposava el general espanyol Vigón, els musulmans de
Bòsnia i els albanesos de Kosovo, que també són majoritàriament musulmans, és que ni existien.
La "solidaritat cristiana" donava per això i molt més. La Iugoslàvia de Tito acaba entrant
també en l'òrbita americana, com l'Espanya de Franco, però per l'altre costat. I les batalles
dels exiliats i de les ones hertzianes acaben passades de moda. Cap a altres països no es fa
res. En el cas de la DDR les emissions anticomunistes es feien millor en ona mitjana des de
l'altra Alemanya, en el cas d'Albània els exiliats eren a França o a Itàlia i en el cas dels
búlgars encara que el rei Simeó va acabar a Madrid per matrimoni, això va ser posterior.
En el cas de Xina, les emissions anticomunistes es feien des de l'altra Xina, Taiwan. I no
tenia massa sentit fer emissions des de tant lluny, que, a més, no es podien sentir ja que els
aparells domèstics no tenien ona curta. I amb Corea del Nord, els aparells estaven i estan
presintonitzats. En el cas de Cuba, hi va haver una espècie de relació d'amor i odi amb el
franquisme. Hi ja un incident diplomàtic televisiu remarcable entre Castro i l'ambaixador de
Franco al principi de la Revolució, però l'aigua no va arribar al riu. I l'Espanya franquista
acabarà fent de mitjancera en les turbulentes relacions entre Castro i el govern de Whashington.
Amb Cuba no es van tallar mai les comunciacions postals ni telefòniques, com es va fer durant
bastants anys amb els països de l'Est, o amb Gibraltar.
En canvi els que fèiem diexisme, doncs fins ben entrada la democràcia amb el partit socialista
al govern central, encara rebíem algunes cartes de les emissores de l'Est amb els sobres oberts
i lligats per una goma elàstica o grapats. No sempre era així, però era evident que era un
hàbit feixista que encara no s'havia eliminat del tot.
Martí Garcia-Ripoll
Tots els drets revervats. És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa.