|
El final de la pirateria amateur (primavera
2009)
Els primers programes, mai varen tenir la gosadia de codificar-los,
doncs estaven creats per gaudir de la màxima
audiència.
Posteriorment en els sistemes de cable i distribució via SAT
per Banda C a Amèrica ,Time Warner i els primers canals de
subscripció “Home Box Office” i
“Cinemax” varen encetar la modalitat de la
codificació.
Permetre visionar només als subscriptors que han pagat el
servei.
Inicialment durant els anys 80’s i 90’s els
sistemes eren de codificat analògic i tot i la complexitat ,
la manca d’una circuiteria adequada per cada codificat ,
esdevingué una barrera per poder-ho veure.
S’actuava atenuant segments del senyal de vídeo,
sobretot els punts febles de sincronització.
S’invertien el senyal. S’afegia senyals
interferents que s’havien d’extreure amb circuits
especials. Es desplaçava el senyal
d’àudio, després calia reposicionar-lo
.
Empreses angleses i del nord d’Europa varen arribar a
fabricar caixes descodificadores per cada codificat. En aquell temps
cada empresa o organisme , tenia un sistema de codificat exclusiu.
Oak Orion i VideoCrypt que ho va fer servir Sky.
Discret que ho feia servir la RAI i canal + al començament.
SATPAC que ho va fer servir Filmnet entre 1986 i 1992.
SAVE habitual de la BBC i Premiere.
D2MAC feia servir l’Eurocrypt.
Nagravisión de Premiere i que encara fa servir Canal + pel
seu canal analògic i que es pot veure pel Atlantic Bird 2 i
3.
Tot aquest món va desaparèixer quan
l’estàndard DVB-S va sortir, en aquest punt els
radiodifusors varen confiar els sistemes de xifrat a empreses que els
donaren servei:
DigiCipher de General Instruments
PowerVu de Scientific Atlanta
Nagravisión de Kudelski
Viaccess de France Telecom
Conax
Videocrypt
Inicialment tots aquests codificats varen ser oberts, gracies a la
xarxa Internet que possibilitava l’accés als codis
i claus d’obertura a partir de receptors amb programaris
adequats. De mica en mica les empreses varen implementar nivells
superiors de protecció i actualment gairebé
és impossible obrir les plataformes de pagament de forma
pirata.
La darrera plataforma que encara estava difonent a un nivell de
protecció baix , l’alemanya Premiere, ha endurit
l’accés.
Per tant tota aquesta historia de poder veure sense pagar
s’ha anat acabant .
I el poder accedir amb targes PPV durant temporades llargues i poder-ho
pagar per Internet de forma remota a possibilitat
l’accés a programacions a preus no excessivament
elevats.
Joaquim Fàbregas
Prohibida la
reproducció en qualsevol mitjà sense el
permís de l'autor (jfabregasrius@menta.net)