Worldspace: la lenta però continuada baixada dels sistemes de ràdio per satèl·lit (hivern 2009)



Finalment i desprès de molts problemes, la societat Worldspace i els seus subsidiaris d’arreu del món, han decidit declarar-se en fallida i demanar la intervenció per refer els comptes i clarificar els deutes . I poder aplegar 13 milions de dòlars per facilitar la venda , aquest finançament previ ,és per poder mantenir la funcionalitat del sistema i poder pagar deutes.

La pregunta, és qui voldrà comprar aquest sistema, una plataforma basada nomes en sistemes d’àudio quan el vídeo ja calia per funcions mediàtiques.
Amb cobertura en zones que mai han pagat per poder gaudir de canals de ràdio.

La nova empresa que portarà a terme aquest pas es diu 1Worldspace i no tinc clar que se’n pugui sortir, mes que res perquè no hi ha cap empresa de radiodifusió que hagi confiat del tot la seva difusió en aquest sistema satèl·lital.
I la cobertura en moviment no ha estat des tot resolta, així com el sistema de guia electrònica de programes.

Hi ha diferents projectes que estan pel camí ,com endega una plataforma de ràdio a Itàlia a principis de l’any vinent 2009, l’empresa Editori hi va apostar, i juntament amb Alemanya i Suïssa, Worldspace, disposa de permisos per estendre una xarxa terrestre d’ajut a la satel·lital, per poder donar cobertura al 100% en aquestes zones, també s’havia arribat a certs acords amb Fiat per equipar unitats amb aquesta tecnologia.

Ja s’havia adoptat l’estàndard SDR (Satellite Digital Radio) homologat per la ETSI, com a Estàndard Obert, per ofertar fluxos actualitzats i mes comprimits.
D’entrada el fabricant Delphi, que també ofereix terminals per Sirius i XM Satellite a USA ja havia presentat models que podrien ser operatius a la zona Europea per aquesta modalitat, que també ha adoptat l’empresa Ondas Media de Madrid i la plataforma DVB-SH .

L’empresa Onda Media amb en Dave Krueger, al capdavant , ha signat acords  amb Nissan per instal·lar equips en els vehicles, també disposa de llicències per Itàlia, Alemanya i Suïssa, i mentre tira endavant el seu projecte i acords amb Space System/Loral per preveure capacitat en els futurs llançaments , el termini d’operativitat real se’n va cap el 2012 , amb pretensions de fer servir la banda S com Sirius

Que passarà, actualment estan emetent per un transponedor que il·lumina la zona nord-.oest 16 programes en obert 6 en francès i 10 en anglès, a part de 2 canals musicals, tot en obert. A les altres zones d’influència Sud d’Àsia i Àfrica mantenen el servei mixt obert i de pagament sobretot a partir de 15 canals musicals.

L’empresa disposa de 2 satèl·lits operatius, ja antics i un satèl·lit standby a Tolosa per si calgués llançar-lo.

Actualment té uns 150.000 oients subscriptors, sobretot a l’Índia , diferents seus a Washington, Bangalore, Mumbai i Nova Delhi.
La seva historia va lligada a la d’un carismàtic advocat Etíop, Noah Samara, que la va crear el 1990, amb la idea de fer arribar la ràdio als mes desfavorits.

El Govern americà , li va prohibir fer servir la banda L en zones americanes per qüestions de seguretat militar i es va quedar sense poder llençar el Ameristar, que encara està estacionat a Tolosa.

Potser caldria ajuntar projectes i crear-ne un de realment operatiu. Els Americans Sirius i XM també ja s’han ajuntat i actualment tot i ofertar mes de 200 canals de ràdio amb sistemes molt moderns, continuen tenint problemes de liquiditat , fa pocs dies a Sirius han acomiadat mes de 50 persones .

No tinc clar que ara mateix una plataforma Europea de ràdio via satèl·lit pugui sortir-se’n.

Joaquim Fàbregas.



Prohibida la reproducció en qualsevol mitjà sense el permís de l'autor (jfabregasrius@menta.net)