|
Worldspace: la lenta però
continuada baixada dels sistemes de ràdio per
satèl·lit (hivern
2009)
Finalment i desprès de molts problemes, la societat
Worldspace i els seus subsidiaris d’arreu del món,
han decidit declarar-se en fallida i demanar la intervenció
per refer els comptes i clarificar els deutes . I poder aplegar 13
milions de dòlars per facilitar la venda , aquest
finançament previ ,és per poder mantenir la
funcionalitat del sistema i poder pagar deutes.
La pregunta, és qui voldrà comprar aquest
sistema, una plataforma basada nomes en sistemes
d’àudio quan el vídeo ja calia per
funcions mediàtiques.
Amb cobertura en zones que mai han pagat per poder gaudir de canals de
ràdio.
La nova empresa que portarà a terme aquest pas es diu
1Worldspace i no tinc clar que se’n pugui sortir, mes que res
perquè no hi ha cap empresa de radiodifusió que
hagi confiat del tot la seva difusió en aquest sistema
satèl·lital.
I la cobertura en moviment no ha estat des tot resolta, així
com el sistema de guia electrònica de programes.
Hi ha diferents projectes que estan pel camí ,com endega una
plataforma de ràdio a Itàlia a principis de
l’any vinent 2009, l’empresa Editori hi va apostar,
i juntament amb Alemanya i Suïssa, Worldspace, disposa de
permisos per estendre una xarxa terrestre d’ajut a la
satel·lital, per poder donar cobertura al 100% en aquestes
zones, també s’havia arribat a certs acords amb
Fiat per equipar unitats amb aquesta tecnologia.
Ja s’havia adoptat l’estàndard SDR
(Satellite Digital Radio) homologat per la ETSI, com a
Estàndard Obert, per ofertar fluxos actualitzats i mes
comprimits.
D’entrada el fabricant Delphi, que també ofereix
terminals per Sirius i XM Satellite a USA ja havia presentat models que
podrien ser operatius a la zona Europea per aquesta modalitat, que
també ha adoptat l’empresa Ondas Media de Madrid i
la plataforma DVB-SH .
L’empresa Onda Media amb en Dave Krueger, al capdavant , ha
signat acords amb Nissan per instal·lar equips en
els vehicles, també disposa de llicències per
Itàlia, Alemanya i Suïssa, i mentre tira endavant
el seu projecte i acords amb Space System/Loral per preveure capacitat
en els futurs llançaments , el termini
d’operativitat real se’n va cap el 2012 , amb
pretensions de fer servir la banda S com Sirius
Que passarà, actualment estan emetent per un transponedor
que il·lumina la zona nord-.oest 16 programes en obert 6 en
francès i 10 en anglès, a part de 2 canals
musicals, tot en obert. A les altres zones
d’influència Sud d’Àsia i
Àfrica mantenen el servei mixt obert i de pagament sobretot
a partir de 15 canals musicals.
L’empresa disposa de 2 satèl·lits
operatius, ja antics i un satèl·lit standby a
Tolosa per si calgués llançar-lo.
Actualment té uns 150.000 oients subscriptors, sobretot a
l’Índia , diferents seus a Washington, Bangalore,
Mumbai i Nova Delhi.
La seva historia va lligada a la d’un carismàtic
advocat Etíop, Noah Samara, que la va crear el 1990, amb la
idea de fer arribar la ràdio als mes desfavorits.
El Govern americà , li va prohibir fer servir la banda L en
zones americanes per qüestions de seguretat militar i es va
quedar sense poder llençar el Ameristar, que encara
està estacionat a Tolosa.
Potser caldria ajuntar projectes i crear-ne un de realment operatiu.
Els Americans Sirius i XM també ja s’han ajuntat i
actualment tot i ofertar mes de 200 canals de ràdio amb
sistemes molt moderns, continuen tenint problemes de liquiditat , fa
pocs dies a Sirius han acomiadat mes de 50 persones .
No tinc clar que ara mateix una plataforma Europea de ràdio
via satèl·lit pugui sortir-se’n.
Joaquim Fàbregas.
Prohibida la
reproducció en qualsevol mitjà sense el
permís de l'autor (jfabregasrius@menta.net)